Βραχεία παρέμβαση

Πάνω από 15.000 μαθητές στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα έχουν παρακολουθήσει το Πρόγραμμα της Βραχείας Παρέμβασης ΕΛΕΠΑΠ για την Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση Παιδιών και Εφήβων σχετικά με την αναπηρία, «ΒΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ».

Σκοπός της ευαισθητοποίησης, είναι μέσα από τη δημιουργία διαφόρων συναισθημάτων και την κατανόησή τους να γίνουν “ΒΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ” απέναντι στην διαφορετικότητα και την αναπηρία.

Τα ίδια τα παιδιά γίνονται κοινωνοί στην εξερεύνηση νέων τρόπων εξάλειψης των φυσικών και κοινωνικών εμποδίων. Μέσα από βιωματικές μεθόδους τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν έννοιες όπως είναι η ισότητα, η ισοδυναμία, η αλληλεγγύη, η ομαδικότητα, ο σεβασμός κ.α. Ανακαλύπτουν, έτσι, ότι όποιο και αν είναι το φυσικό εμπόδιο “το ποτήρι μπορεί να είναι πάντα μισογεμάτο και μπαίνουν στα παπούτσια του άλλου!”

Μέσα από την αλληλεπίδραση, οι μαθητές καταφέρνουν:

  • να κατανοήσουν καλύτερα τον όρο της αναπηρίας
  • να αντιμετωπίσουν τους φόβους, την επιφυλακτικότητα τους
  • να μιλήσουν για ένα θέμα που η ίδια μας η κοινωνία αποφεύγει

Κατά τη διάρκεια της παρέμβασης, οι ενήλικες ΑΜΕΑ – μέντορες, μιλούν για το προσωπικό τους βίωμα και εκθέτουν στους μαθητές την δικιά τους ιστορία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ερώτηση μίας μαθήτριας τρίτης Δημοτικού προς τους μέντορες: “Αν είχατε μία ευχή, να μην έχετε κάποια αναπηρία, θα την πραγματοποιούσατε;”

O Μαξιμίλιαν απάντησε, “Όχι, δεν θα την πραγματοποιούσα την ευχή αυτή γιατί έμαθα πράγματα για τον εαυτό μου και για τη σχέση μου με τους άλλους ανθρώπους”.

Στην παρέμβαση κυριαρχούν τα συναισθήματα και η αυθεντική και ανεμπόδιστη επαφή και επικοινωνία. Ένας μαθητής μας ρώτησε: «γιατί το λέμε αναπηρικό καροτσάκι”; Αφού είναι μία καρέκλα με ρόδες ή αλλιώς «καροτσάκι». Γιατί πρέπει να το ονομάζουμε σύμφωνα με τον άνθρωπο που κάθεται σε αυτό;

Σε μία παρέμβαση, η ιστορία του μέντορα συγκίνησε σε τέτοιο βαθμό ένα μικρό μαθητή, που ένιωσε την ασφάλεια να αποκαλύψει στους συμμαθητές του ότι και αυτός είχε αναπηρία, αλλά ντρεπόταν να το πει..